7 aug. 2021
Un raport din 2019 al NORC a estimat că aproximativ 1,6 milioane de copii sunt încă exploatați prin muncă în industria de cacao din Ghana și Coasta de Fildeș. Dar practicile continuă, fără îndoială, și în alte țări producătoare de cacao din Africa de Vest. Din păcate, mai sunt multe practici de îmbunătățit în întreaga industrie de cacao, atunci când vine vorba de eliminarea exploatării prin muncă a copiilor. De Ziua Mondială împotriva exploatării copiilor prin muncă, ne concentrăm pe inițiativele promițătoare care luptă pentru schimbare și evidențiază modul în care programul nostru de sustenabilitate Cacao-Trace elimină exploatarea copiilor prin muncă.
Pe lângă Protocolul Harkin-Engel, Slave Free Chocolate, există diverse alte inițiative care pun presiune ca reprezentanții industriei boabelor de cacao să elimine exploatarea copiilor prin muncă din lanțurile de aprovizionare. În primul rând, există mai multe inițiative de reglementare. UE lucrează să impună producătorilor de ciocolată obligația de diligență („due diligence”), care se așteaptă în 2023. Acest lucru va obliga companiile producătoare să identifice, să prevină și să țină cont de impactul negativ asupra mediului și de încălcările drepturilor omului în lanțurile de aprovizionare, cum ar fi nerespectarea legislației muncii sau plata salariilor.
La nivel de țară, există, de asemenea, și o serie de inițiative privind sustenabilitatea agriculturii arborilor de cacao, de exemplu, GISCO Germania, SWISSCO Elveția, DISCO Olanda și platforma Beyond Chocolate din Belgia. Acestea se străduiesc să obțină un lanț de aprovizionare durabilă cu cacao, abordând defrișările, exploatarea copiilor prin muncă și condițiile de viață ale fermierilor.
Procesele pot fi și ele foarte eficiente. La începutul acestui an, opt foști copii înrobiți din Mali au luat măsurile legale împotriva unora dintre cei mai mari producători de ciocolată din lume. Ei susțin că producătorii de ciocolată nu aderă la Protocolul Harkin-Engel din 2001 privind ciocolata fără sclavi (Free Slave Chocolate).
Inițiativele societății civile pot avea, de asemenea, un impact major. Campania anuală Easter Egg Scorecard realizată de Mighty Earth, de exemplu, acordă premii „Rotten Egg” și „Good Egg” companiilor de ciocolată pentru gestionarea muncii copiilor și practicile de durabilitate. „Câștigătorii” anteriori ai unui „Rotten Egg” și-au îmbunătățit în mod substanțial practicile de mediu și politicile de venit.
În cele din urmă, inițiativele consumatorilor sunt un motor puternic al schimbării. Consumatorii îmbrățișează din ce în ce mai mult cauzele sociale și de mediu și fac alegeri bazate pe produse sau mărci specifice. Cumpărătorii cer transparență producătorilor de alimente și iau în considerare dezvoltarea durabilă atunci când iau decizia de cumpărare. Sunt dispuși să plătească un preț mai mare pentru produsele sustenabile. Studiul Taste Tomorrow arată că 56% dintre consumatori caută articole care sunt produse în mod sustenabil și 53% preferă produse pentru care fermierii primesc un preț corect.
Prin Cacao-Trace, nu am vrut să așteptăm presiunea de a crește înainte de a implementa o strategie extrem de proactivă care abordează problemele din industria ciocolatei. Am început să facem modificările necesare din timp. „La Puratos și Belcolade, credem că putem găsi căi de abordare a exploatării copiilor prin muncă în agricultura cu cacao, prin creșterea veniturilor părinților, pe de-o parte și crearea de școli și facilități în vecinătatea lor, pe de altă parte.”, spune Sylvestre Awono, de la Puratos.
„Ceea ce îi aduce pe copii în zona exploatării prin muncă nu este numai lipsa de speranță, ci în principal lipsa resurselor și a veniturilor părinților. De aceea, apreciem profund toate programele care acordă prioritate, atât creșterii veniturilor fermierilor, cât și creării de facilități școlare pentru copii, așa cum face programul Cacao-Trace.”.
Programul Cacao-Trace abordează problemele lanțului de aprovizionare cu cacao, contribuind pozitiv la o viață mai bună, la o sănătate și o educație mai bune și la o planetă mai bună. Scopul nostru final este de a crea o lume excepțională a ciocolatei excepționale.
De aceea, strategia Cacao-Trace pentru schimbare se bazează pe cinci piloni:
Creștem venitul gospodăriei plătind fermierilor o Primă de Calitate și un Bonus de Ciocolată în plus față de prețul standard. De asemenea, promovăm diversificarea veniturilor.
Îmbunătățim drepturile și protecția copilului prin implementarea conștientizării, a campaniilor de supraveghere și a unui mecanism de reclamații, împreună cu un sistem de monitorizare și remediere a exploatării copiilor prin muncă.
Sprijinim accesul copiilor la educație prin construirea infrastructurilor școlare în comunitățile din apropiere și sprijinirea educației de calitate și a costului educației (truse pentru profesori și burse).
Promovăm sănătatea și siguranța copiilor prin creșterea investițiilor în accesul la apă curată și asistență medicală.
Ne luăm angajamentul pe termen lung prin monitorizarea centrelor post-recoltare, implicarea substanțială, elaborarea proiectelor de dezvoltare comunitară și de renovare pentru a menține investițiile la un standard ridicat.
Avem o strategie bazată pe cinci piloni care vizează schimbarea în toate țările în care programul Cacao-Trace este activ. În Coasta de Fildeș, principala țară de aprovizionare din Africa de Vest, eficiența programului nostru a fost evaluată anul trecut de un organism independent de cercetare. În urma acestui audit anual de supraveghere, programul a avut un rezultat excelent de 86,5%.
În plus, am avut următoarele realizări în 2020: